Ridskolan

En häst lever inte lika länge som en människa

En häst lever inte lika länge som en människa, det var den första och viktigaste lärdomen en bonde sa till min pappa. Det måste du lära din dotter nu när du nu köpt häst till henne förtydligade han. Så rätt han hade. Lika viktigt är det att om vi nu har tagit på oss att ta hand om hästarna är det också vårt ansvar att se till att dom får ett värdigt slut.

Vi är ibland tvungna att avliva hästar på ridskolan, hästar som är sjuka eller halta så dom inte går att rida längre. Det är alltid tråkigt och inget vi tycker är roligt, men det är vårt ansvar att se till att dom får ett värdigt slut. Då det varit en del spekulationer om hur det går till vill jag gärna redogöra för det.

När vi har en häst som blir halt eller sjuk kommer en veterinär ut till Storås Ridklubb och behandlar hästen, om det behövs röntgas åker vi in till djursjukhuset med hästen. Hästen behandlas enligt veterinärens ordinationer, ibland fungerar behandlingen och hästen blir bra, ibland fungerar det inte. Det är veterinären som avgör om en häst skall dömas ut. Det innebär att det är veterinären med sin erfarenhet och kunskap som talar om att hästen inte kommer att bli frisk och den kommer inte att kunna användas som ridhäst.

Om man får ett sådant besked skrivs en skadeanmälan till försäkringsbolaget och deras veterinär tittar igenom vad som hänt och om dom också anser att hästen inte kan bli frisk så avlivas hästen. När vi avlivar en häst kommer det en person hit och avlivar hästen med ett speciellt avlivningsredskap som sätts mot pannan. Hästen tas in från hagen och tror bara att den skall gå in i stallet sedan avlivas hästen, den hinner inte förstå vad som skall hända och hinner inte känna något utan den blir hjärndöd direkt. Hästen tas sedan med i en bil som kör den till förbränning. Hästarna går inte till slakt.

Det frågas ibland efter att vi skall skänka bort hästen till någon som tar hand om den eller sälja den billigt till någon. Vi har valt att inte göra detta då våra samlade erfarenheter visar att gamla skadade hästar inte då garanteras ett värdigt slut. Vi har så många gånger sett när en gammal häst som hamnar i händer på oerfarna ryttare ofta blir ridna trots att dom tex. är halta och har ont. Dessa personer vill naturligtvis inget illa men har inte den kunskap som behövs för att se om en häst är frisk. Den som har tillräcklig kunskap köper tyvärr inte dessa hästar utan vill då ha en frisk yngre häst. Det finns också många fall där hästar köps upp av personer för att sedan åka till slakt på ett ovärdigt sätt. Det finns till och med bevis på att gamla risdskolehästar fraktats ända till Italien för att sedan slaktas där då man kan tjäna pengar på transportbidrag genom EU. Till och med ridsportförbundet har varnat oss ridskolor för detta.

Alltså vill vi att våra trotjänare lektionshästarna som är våra arbetskamrater och era ridkamrater skall få ett värdigt slut här hemma på Storås och sedan få beta på dom evigt gröna ängarna i hästhimlen.