Tävlingar

Att tävla på ridskolan

När får man börja tävla?

När man ridit ett tag och börjar känna sig säker på hästryggen brukar man även vilja testa på att tävla. Här på Storås Ridklubb finns det ingen speciell åldersgräns, utan fråga din ridlärare om du är intresserad av någon tävling. Varje termin ordnar vi tävlingar för både barn, ungdomar och vuxna på olika nivåer.

Vad finns det för tävlingar?

Dressyr och hoppning är discipliner som vi anordnar tävlingar i.

I hoppning har vi "Pay and Jump" som innebär att alla felfria får köpa prisrosett. Är det första gången du ska tävla passar denna formen bra. På dessa tävlingar får du hjälp med att gå banan och rida fram.

I dressyr har vi "Programträning" och det innebär att man själv väljer vilket program man vill rida och om man får mer är 50% av totalpoängen får man köpa prisrosett.

En gång per år kan man bli klubbmästare i någon av disciplinerna. Dessa KM-tävlingar är till för dig som tävlat några gånger.

Varje vår har vi Ridskolecup i hoppning, 2 st från varje ridgrupp går till final, en vinnare på ponny och en vinnare på stor häst koras.

Hur anmäler man sig?

Håll koll på nyheterna här på hemsidan om det finns någon tävling som passar dig. Sedan anmäler du online direkt via hemsidan och då finns det en länk från inbjudan till ett anmälningsformulär. Var noga med att se efter om anmälan är bindande eller ej.
Startlistor inför varje tävling finns på Hippocrates två dagar innan tävlingen där även resultaten kommer att finnas efter tävlingen.

Du väljer vilken häst du vill rida. Tänk på att börja med den lättare klassen/höjden om det är första gången du är med. Välj en häst du har ridit tidigare och vet att du klarar av. Du bör ha hoppat minst en gång på en höjd innan du anmäler dig till nästa höjd.

Vad ska man ha på sig?

Speciella regler finns för ryttarens tävlingsklädsel och hästens utrustning om man tävlar utanför ridskolan. På våra tävlingar ska du få en första inblick i den vanliga tävlingsverksamheten och därför rekomenderar vi dig att ha vårdad klädsel; Klubbjacka eller klubbtröja, ridbyxor, ridskor med shortchaps eller stövlar och givetvis ridhjälm. Säkerhetsväst måste du ha upp till och med 19 års ålder, efter det är det inget krav, men det är bra att ha. Om du vill vara extra fin kan du ha tävlingskavaj, vita ridbyxor och fläta hästen.

Tävlingsdagen, hur gör jag?

Tävlingsdagen börjar med att du startanmäler dig i sekretariatet, startavgiften ska vara betald i förskott vi Pg 67114-9, Storås ridklubb .

Titta på startlistan så du vet när du ska ta ut din häst, ett bra riktvärde är när det är 10 stycken ekipage innan dig vid hoppning och 5 stycken vid dressyr.

Vid hoppning hjälps vi åt att bygga hoppbanan och gå den tillsammans. I dressyr måste du lära dig programmet utantill innan tävlingen.

Börja rida fram i skritt, trav och galopp så att hästen blir varm i kroppen. Vid dressyr kan du sedan sitta ner och träna några vägar eller rörelser. Om du ska hoppa börjar du på det låga hindret på framhoppningsbanan och sedan ca 2 språng på varje hinder. Lyssna efter att speakern säger att du ska hålla dig beredd. Gå in på banan när ditt namn ropas upp.

När du ridit klart och om ingen mer ryttare ska rida hästen efter dig är det dags att skritta av. Gör detta på framridningsbanan ca tre varv, ta sedan in hästen i stallet.

Regler

Vänta på att du får startsignal innan du startar, annars kan du bli utesluten. På dressyrbanan får du inte ha med dig ditt ridspö. Vägran och rivning i hoppning ger 4 fel. Rider du fel väg i dressyrprogrammet får du poängavdrag. Ramlar du av är du tyvärr utesluten.

Ta hand om hästen

Kom i god tid till tävlingen så du hinner mocka, pyssla om och borsta din häst innan du ska rida. Se till att din häst har det rent och fint där den står och är avborstad innan du går hem.

Lycka till!!

Publicerad: 2022-12-29